Стоять у портах Литви. Чому в Україну не доїжджають “битки” зі США

Популярна останніми роками серед українців купівля битих авто зі США під час воєнних дій на території України перетворилася на лотерею. Мало того, що бізнес підірвали “нульове” розмитнення і масштабний потік машин з ЄС, то до цього додалися ще проблеми з доставкою через океан – українські порти заміновані й заблоковані, отож потрібно шукати альтернативний шлях. Частина автолюбителів, які купили машину ще до війни, а також ризикнули цієї гарячої пори під “нульове” розмитнення придбати авто з Америки, досі чекають на їхнє прибуття.

Що відбувається на ринку “битків” із США, розбиралися Vesti.ua.

Купленого півроку чекають…

Не найкращі часи настали у компаній, що займаються підбором, покупкою та доставкою автомобілів зі США. Раніше налагоджений механізм дав збій у лютому. В Україну не доїхали тисячі куплених у США машин через заблоковані порти в країні. Покупці розгублені, а менеджери, не вдаючись у подробиці, обіцяють усе залагодити.

“Я ще в грудні купив на американському аукціоні Audi А4 2017 року випуску за 9000 доларів. Сказали, що потрібно буде заплатити за доставку 1200 доларів. І досі машини немає. Нещодавно мені повідомили, що нібито в червні вона залишила порт США й ось-ось прибуде до Литви. Але я маю ще доплатити майже 800 доларів, хоча це не остаточна сума. Машини немає, і гроші мені вже не повернуть, як сказали менеджери компанії-продавця”, – каже киянин Сергій.

Водночас, як уточнив Сергій, він звернувся до однієї з найбільших компаній-імпортерів автомобілів в Україні, із гарними відгуками та репутацією. Але, як виявилося, вони працювали ще з двома компаніями-підрядниками, які з кінця лютого перестали виконувати свою роботу, залишивши за собою неоплачені автомобілі та послуги з їх доставки. Зараз компанія-імпортер шукає способи, як вийти з ситуації, що склалася. Кожен конкретний автомобіль та ситуація вимагають додаткової перевірки та обробки. Як розповіли у компанії, у якої киянин купив автомобіль, частина машин приїхала і стоїть у порту Клайпеди. Їх не віддають, тому що компанії-підрядники, які ввозили машини, винні їм великі гроші.

Сьогодні, щоб клієнт зміг забрати автомобіль із порту Клайпеди, необхідно сплатити заборгованість за фрахтом, з урахуванням наземної доставки, стореджа на аукціон та можливих додаткових платежів (наприклад, за переоформлення документів для експорту). А також зробити ще кілька оплат, зокрема компаніям-посередникам, що дасть можливість лише забрати авто з порту.

“До цього ще додадуться вартість експедиторських послуг та стоянки в порту прибуття (а платна стоянка на місяць – не менше 100 доларів), плюс перевезення авто в Україну, брокерські послуги та розмитнення. Але найцікавіше, що кінцевим замовником авто залишаються дві компанії-посередники. Вони залишають за собою право на продаж авто, якщо замовник не сплатить додаткові витрати, але водночас ніхто не говорить про те, що повернуть клієнту гроші, навпаки, склалася ситуація, коли клієнт, якщо хоче забрати машину, має ще заплатити десь від 2000 до 4000 доларів. У кого як вийде”, – розповідає Сергій.

Клієнти збираються до суду

Власне, опинилися в такій ситуації не лише ті, хто ще до війни замовляв автомобілі. Але й ті, хто вирішив скористатися нагодою і привезти машину зі США під “нульове” розмитнення, а також машини, що викупили, у квітні-травні. Не всі компанії спрацювали оперативно.

Клієнти однієї з компаній розповідають, що власник, за їхніми даними, втік за кордон із грошима ще у лютому і не заплатив перевізникам. Проте компанія вирішила продовжити роботу та шукає інших клієнтів, збирає гроші.

“Тим, ​​чиї машини “зависли”, розповідають, що вони стоять у порту Клайпеди. Як мені стало відомо, там справді є автомобілі, заарештовані за борги фірми. Стоять – гниють. І, наскільки я зрозумів, ніхто борги погашати не збирається. Але фірма набирає нових клієнтів, і я ще не чув, щоби вона комусь авто привезла”, – розповідає житель Рівного Іван.

Віктор, який також став жертвою автоділків, каже, що збирається звертатися до суду, якщо вони не вирішать ситуацію і не віддадуть йому його автомобіль, за який він заплатив навіть мито.

“Я теж потрапив на компанію, яка обманює на всьому. Договори нічого не варті, не мають жодної юридичної сили. Годують обіцянками, а результату ніякого. Гроші за автомобіль отримали, а не доставили. Менеджери останні дні взагалі перестали відповідати, просто так це не залишу, позов до суду готується. Тому що це справжнє шахрайство”, – наголосив Віктор.

Адвокат Ростислав Кравець підтверджує: дії цих компаній підпадають під кримінальну статтю “Шахрайство”. Насамперед тому, що договорів на придбання та доставку автомобіля між фірмою та клієнтом ніхто не складав. Вони надавали інформаційні послуги тощо. Тобто компанії не брали на себе обов’язок доставити автомобіль.

“У жодній з цих компаній немає ліцензії та дозволів на торгівлю транспортними засобами. Гроші вони найчастіше отримували готівкою і видавали розписки. По суті, ще до війни ці фірми лопалися. До нас часто зверталися клієнти, яким два автомобілі завозили, а коли вони замовляли ще три, то фірма розчинялася. Тобто заробивши репутацію, вони збирали гроші й зникали. У цивільному порядку з них стягувати нічого – немає доказів. Тільки відкривши кримінальну справу за фактом “Шахрайства”. Але, як правило, в організаторів цих фірм немає майна – нічого. Втішний приз, якщо організатора посадять. Але не варто розраховувати на те, що повернуть гроші”, – зазначив адвокат Ростислав Кравець.

Авто зі США – фінансова піраміда

У компанії, яка не виконує своїх зобов’язань перед клієнтами, запевняють, що вони зробили висновки й тепер доставляють автомобілі через інших надійніших дилерів. І тепер все гаразд і швидко. Хоча зізнаються, що клієнтів поменшало, але не з їхньої вини.

“Так, клієнтів зараз менше. Але це не через те, що нас підставили посередники. По-перше, впав інтерес до авто зі США, як тільки з’явилася можливість швидко завезти авто з ЄС під “нульове” розмитнення. І хоча машини привезли старі, але вони обійшлися дешевше. Адже через океан доводиться чекати. По-друге, сьогодні у більшості на руках залишилося мало грошей, і люди їх бережуть на чорний день, але водночас автомобілі у США значно подешевшали. На них знизилися попит і конкуренція. Українці менше стали їх купувати через проблеми з доставкою. Порти Румунії забороняють вивантажувати техніку з контейнерів і перевантажувати в евакуатори, вимагають забирати з контейнером, а це проблематично. Порти Польщі ще не освоєні. А з Німеччини – дорого і далеко. Поки що реальний шлях через Клайпеду”, – розповідає менеджер з продажу Роман.

Але, як зазначають фахівці з продажу автомобілів, сьогодні бізнес ввезення авто зі США перетворюється на фінансову піраміду. Фірми – після збою та зникнення грошей на початку воєнних дій на території України – намагаються погасити витрати шляхом залучення нових клієнтів та їхніх внесків. Але на певному етапі це все звалиться. І найбільше зальотів у великих компаній, із філіями у різних містах, які працювали через підрядників. Середні фірмочки намагаються не впасти лицем у багнюку, і зі шкіри лізуть, щоб вижити й не втратити клієнтів, яких і так мало.

“Я б не радила нікому сьогодні ризикувати та купувати машини за кордоном, не тільки у США, а й навіть у Європі. Краще шукати варіант на внутрішньому ринку, де машину можна роздивитися і зрозуміти, що купуєш”, – каже директор з розвитку автокомпанії Тетяна Воронюк.

ВЕСТІ

АО «Кравец и Партнеры»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *