Банки без пояснення причин блокують рахунки українців: що має знати кожен і чи законні такі дії

Українці масово скаржаться на блокування своїх рахунків без пояснення причин. Банки мають право розірвати договір і поставити клієнта перед фактом, повідомивши листом на електронну пошту. Адвокати та деякі суди вважають, що такі дії не завжди законні. Водночас і самі клієнти часто порушують умови договору з банком (і навіть не знають про це).

Як правильно користуватись своєю карткою і чи можуть ваш рахунок закрити без попередження, читайте в матеріалі OBOZ.UA.

Чи може банк закрити рахунок без пояснення причин?

Так. Ба більше, саме так банки і роблять. Найбільші українські банки, зокрема державний ПриватБанк, зробили частиною своєї політики заборону на оголошення причини розірвання договору. В кращому разі клієнту пояснять, що йдеться про порушення, виявлені під час проведення фінансового моніторингу.

Банки в такому випадку посилаються на умови договору, а також закон про фінансовий моніторинг. OBOZ.UA вивчив умови договорів трьох найбільших українських банків. Зазвичай у договорах вказують, що банк має право з власної ініціативи і письмово попередивши клієнта закрити рахунок, якщо:

  • 12 місяців не було жодних операцій (і немає залишку коштів на рахунку);
  • після смерті клієнта;
  • якщо клієнт порушив свої зобов’язання згідно з Договором (наприклад, не актуалізував дані);
  • якщо співпраця може призвести до фінансових збитків, погіршення іміджу банку;
  • якщо клієнт обманув банк (надав недостовірні дані);
  • якщо клієнт використовує рахунок не для власних потреб;
  • якщо діяльність клієнта суперечить законодавству;
  • за наявності підстав, передбачених законодавством з питань фінансового моніторингу;
  • у разі виникнення у банку підозри або виявлення ознак незаконних операцій із платіжним інструментом.

Окрема група причин є і щодо фінансового моніторингу. Є порогові суми, після яких надання документів, що підтверджують походження коштів, є обов’язковим. Йдеться про 400 тис. грн. Якщо це менша сума, то банки використовують ризик-орієнтований підхід. Ризиковими вважають усі нетипові операції, операції з готівкою, криптовалютою, отримання виграшів від казино, перекази від PEPів (публічних осіб, чиновників, представників влади) тощо.

Ст. 15 закону, що регулює фінансовий моніторинг, встановлено такі причини для розірвання договору з ініціативи банку:

  • якщо неможливо провести ідентифікацію та/або верифікацію клієнта;
  • встановлення клієнту неприйнятно високого ризику або ненадання клієнтом необхідних для здійснення належної перевірки документів чи відомостей;
  • подання клієнтом чи його представником недостовірної інформації або подання інформації з метою введення в оману;
  • якщо здійснення ідентифікації особи, від імені або в інтересах якої проводиться фінансова операція, є неможливим.

Адвокат Ростислав Кравець, який у суді представляє клієнта, з яким банк розірвав договір з власної ініціативи, розповідає: зазвичай є три причини для розірвання договору. “Може бути операція, яка викликала підозри у банку, банк запросив інформацію, а клієнт нічого не відповів (зазвичай банк надсилає цей запит у застосунок, і його дуже легко пропустити. – Ред). Може бути, що клієнта внесли в санкційні списки або він пов’язаний з особами із санкційних списків”, – розповідає адвокат у коментарі OBOZ.UA. Адвокат впевнений: банк не може закрити рахунок без жодних підстав. Тому в будь-якому разі у клієнта є можливості звертатись до суду.

Про це не знають багато клієнтів: яку інформацію варто перевірити

У реєстрі судових рішень можна знайти десятки рішень про визнання блокування рахунків з ініціативи банку незаконними. Зокрема, у рішенні Хмельницького міськрайонного суду (провадження № 2/686/1805/24) йдеться про те, що блокування карткового рахунку є можливим лише у випадку подальшого вчинення банком дій, визначених законом. Ймовірно, йдеться про звернення до правоохоронців щодо можливого порушення клієнтом закону. В цьому рішенні суд визнав блокування рахунку незаконним та зобов’язав банк виплатити клієнту 20 тис. грн компенсації.

Член Ради НБУ Василь Горбаль розповів OBOZ.UA: до нього також звертаються з проханням допомогти розібратись, за що банк розірвав договір з клієнтом. Найчастіше це відбувається через дії самого клієнта, зазначає Горбаль.

“Наприклад, клієнт обирає собі зарплатну картку з відповідним тарифним пакетом. Але крім зарплати у клієнта по цій картці проходять й інші операції (на зарплатну картку має надходити тільки зарплата. Уточніть у банку, який саме тип картки ви маєте. – Ред). Клієнт вважає, що може використовувати рахунок як завгодно. Але це є порушенням умов договору”, – пояснює Горбаль.

Член Ради НБУ погоджується: проблема, зокрема, полягає у відсутності дієвої комунікації. Часто українці відкривають рахунки, заповнюють анкети, проте не звертають увагу на обмеження та призначення картки. Якщо ви вказали розмір своєї зарплати та відкрили зарплатний рахунок, ви не можете використовувати цю картку за іншим призначенням та бути впевненим, що банк не закриє рахунок з власної ініціативи. Звісно, є процедура апеляції: можна писати звернення в банк, звертатись у НБУ чи навіть суд. Проте найкращий спосіб – не допустити блокування рахунку.

Що робити, аби не втратити доступ до своїх карток

Ознайомитись з умовами використання свого рахунку. Перечитайте уважно договір, зверніться до банку та попросіть уточнити умови співпраці. Якщо це зарплатна картка, використовуйте її за призначенням. Намагайтесь дотримуватись умов співпраці з банком.

Бути передбачуваним для банку. Банк може заблокувати ваш рахунок у випадку, якщо ви не можете пояснити походження платежів, переказів.

Платити податки чесно. Якщо ви декларуєте всі свої доходи та отримуєте їх прозоро, ви в будь-який момент зможете пояснити банку свої банківські операції.

Не передавайте свою картку нікому. Важливо, щоб ви самостійно користувались своєю карткою. Не передавайте її стороннім особам. Як раніше писав OBOZ.UA, в Україні існує цілий ринок “мулів”: це клієнти банків, які передають свої картки шахраям за невелику грошову винагороду. Такі “мули” ризикують назавжди опинитись у чорному списку банків і більше не зможуть відкрити рахунок.

Відмовитись від підозрілих операцій. Банки часто блокують рахунки після купівлі криптовалюти, тому намагайтесь уникати тих операцій, які можуть бути підозрілими. Якщо ви плануєте купувати чи продавати криптовалюту, користуйтесь послугами офіційних бірж, які перевіряють своїх клієнтів.

Якщо вам закрили рахунок, а на ньому ще залишися гроші, треба прийти у відділення і вказати інший рахунок, на який будуть перераховані ці кошти. Якщо у вас немає рахунку в іншому банку, треба його відкрити.

OBOZ.UA

АО «Кравець І Партнери»

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *