Держава встановлює обов’язкове підтвердження можливості чи неможливості для подання податкової звітності та сплати податків відповідно на час дії воєнного стану.
Актуальність питання спроможності платника податків (в статті мова йтиме лише про юридичних осіб) сплатити податки та подати звітність в період воєнного стану різко зросла з прийняттям 29 липня 2022 року Наказу Міністерства фінансів України №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (надалі – Кодекс), та переліків документів на підтвердження», який було опубліковано 02 вересня 2022 року, адже з його прийняттям було визначено строк для подачі відомостей, які підтверджують неможливість платника податків сплатити податки та подати звітність, а саме – до 30 вересня 2022 року (п. 3 р. ІІ Порядку).
Відразу відмітимо, що платники податків, які не подали у строки, встановлені Порядком, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов’язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов’язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, з відповідними наслідками.
Самим Порядком (п.1 р. ІІ) визначено перелік підстав, які можуть свідчити про неможливість платника податків сплатити податки та подати звітність, а саме:
1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
2) неможливість використати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;
3) використання чи вивезення документів, комп’ютерного або іншого обладнання, пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я посадової особи платника податків або неможливе у зв’язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;
4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов’язків);
5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об’єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов’язана з такими обставинами:
- посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;
- юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.
6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;
7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Слід відзначити, що даний перелік можна вважати відкритим, адже він передбачає інші обставини непереборної сили, що фактично дозволяє кожному платнику податків, який потрапив у скрутне становище скористатися таким податковим полегшенням.
Крім того, в Порядку відсутні застереження з приводу того, що всі підстави мають існувати одночасно, тобто достатньо однієї з них аби платник податків міг порушити питання про неможливість сплати ним податків чи подання звітності.
Поруч з цим варто пам’ятати, що разом із порядком Міністерством фінансів України було також затверджено і Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків – юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у тому числі обов’язок податкового агента.
В такому випадку Перелік документів, як самостійний акт містить вже закритий перелік документів на підтвердження.
Ця ситуація може призвести до проблем у правозастосування, адже з одного боку – Порядок визначає відкритий перелік підстав, а Перелік документів – вичерпний перелік документів, якими можуть бути підтверджені ці підстави.
Водночас п. 3 р. ІІ Порядку передбачає, що за наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов’язок, платники податків – юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Однак, не зважаючи на те, що платнику податків нібито надано право на подання інших документів, але жоден акт не визначає меж дискреційних повноважень податкового органу в оцінці таких документів та відповідно як наслідок – не застосування до платника податків відповідальності за порушення обов’язків зі сплати податків та подання звітності.
Щодо Переліку документі слід зауважити і про те, що даний перелік було опубліковано 02 вересня 2022 року, а документи слід подати до 30 вересня 2022 року, в той час Перелік документів містить деякі документи, які не знаходяться в розпорядженні платника податків, наприклад, витяги з кримінальних справ, акти пошкодження, акти пожежі тощо. Звісно, що платнику податків необхідно зробити запит на їх отримання, а, як відомо, надання таких компетентними органами може зайняти тривалий час (іноді понад місяць), тому знову ж таки є проблема зі строками подання документів, яка не залежить від волі чи поведінки платника податків.
В той самий час, п. 4 р. ІІ Порядку передбачає, що у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Однак знову ж таки подібне подовження строку віднесено виключно до суб’єктивної оцінки та дискреції податкового органу, що не гарантує платнику податків отримання такого податкового полегшення.
В цілому сам Порядок є досить гнучким і загалом кожен платник податків, який дійсно у зв’язку з воєнним станом втратив можливість сплатити податки чи подати звітність може скористатися таким податковим полегшенням, зібравши максимальну кількість документів, які підтверджують підстави, визначені Порядком, оскільки платникам податків також надано право на судовий захист у разі не згоди з рішенням податкового органу, тому наразі платники податків мають вжити всі залежні від них заходів аби убезпечити себе від відповідальності та зберегти свій бізнес.
Варто пам’ятати, що оригінали документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи платники податку зобов’язані зберігати протягом строку давності, встановленого Кодексом для пред’явлення їх на вимогу контролюючого органу.
Анна Мартиненко, Ростислав Кравець, адвокати, АО Кравець і партнери