В Україні досить часто буває, що ми кидаємося з крайнощів у крайнощі. То ми маємо зарплати чиновників у держсекторі на рівні річного товарообігу компанії, то ми різко “мінусуємо” всіх топ-менеджерів до рівня власника кав’ярні. Середня зарплата СЕО у великій приватній компанії в Україні – 50 тисяч уе. І жоден фахівець, який лише на навчання за програмою МВА витратив 20 тисяч уе, не погодиться на зарплату 2000 доларів на місяць. Чому зарплати чиновників часто стають причиною для суперечок та дискусій у суспільстві? Якою має бути зарплата чиновника, щоб мотивувати його у роботі та при цьому уникнути корупційних ризиків? Видання “Коментарі” із цими питаннями звернулося до експертів.
Нам слід, за прикладом багатьох європейських країн, встановити певну формулу мінімальних та максимальних зарплат у держсекторі
Те, що в Україні в багатьох сферах зарплата держслужбовців є абсолютно неадекватною до рівня середніх зарплат і пенсій по країні, це, звичайно, дратує переважну більшість українців, вважає голова Комітету економістів України Андрій Новак.
Ми не бачимо, пояснює він, за що саме сплачуються такі величезні гроші.
“При тому, що на більшості тих самих держпідприємств результативність вкрай низька. А зарплати керівництва – космічні. До них ще й додають не менш космічні премії. Це, справді, один із ключових факторів того, що ми називаємо почуттям соціальної несправедливості”, – наголошує Андрій Новак.
На його думку, нам слід, за прикладом багатьох європейських країн, встановити певну формулу мінімальних та максимальних зарплат у держсекторі. Прив’язати їх до мінімальної зарплати загалом у країні.
“Тобто щоб максимальна зарплата в держсекторі не могла в 15-20 разів перевищувати мінімальну зарплату по країні”, — зазначає експерт.
Що стосується корупції, то, за словами Андрія Новака, якщо людина до неї схильна, то яку б не мала високу зарплату, вона хотітиме ще більше. І шукати, як використовувати для незаконного збагачення ті чи інші схеми на тій чи іншій посаді.
“Тут слід йти шляхом країн, які ми називаємо цивілізованими, де рівень корупції низький чи дуже низький. У держсекторі там зарплата трохи вища, ніж у середньому по країні. Водночас у держслужбовця – дуже гідний соцпакет (медичне страхування, соцстрахування), який втрачається при втраті посади”, – розповідає експерт.
Крім того, він вважає надзвичайно важливим мінімізувати людський фактор у всіх державних процесах, взаємозалежностях, зв’язках. Максимально автоматизувати ці процеси.
“Щось подібне вже відбувається із впровадженням системи „Дія”. Вона серйозно перебрала на себе, автоматизувавши їх, ті функції, які раніше виконували чиновники у багатьох кабінетах, нерідко відверто вимагаючи щось за свій підпис під тим чи іншим документом. Автоматизацію таких процесів слід розвивати, щоб мінімізувати присутність людського фактора у тих процесах, де це можливо. Адже корупцію здійснює саме людина, а не комп’ютерна програма”, – резюмує Андрій Новак.
Розумно прив’язати зарплату керівників держустанов, підприємств, організацій, міністрів, депутатів, президента – до мінімального рівня зарплат
Економіст, голова руху #SaveФОП та Спілки захисту підприємництва Сергій Доротич наголошує, що як колишній держслужбовець, вважає – зарплати на цій ниві мають бути гідними, але не захмарними.
“Справді, ми маємо тут певні перекоси. Ну, не може керівник якогось відомства отримувати у десятки разів більше, ніж його підопічні! Офіційна зарплата керівника не може перевищувати мінімальну зп працівника того самого підприємства (установи, відомства) більше, ніж удесятеро. Тобто якщо працівник отримує 10 тисяч, то керівник – 100 тисяч гривень. Більший перекіс (у бік збільшення зарплати керівництва) однозначно породжує і нерозуміння, і обурення. Ми маємо приклади, коли так звані топ-менеджери державних корпорацій отримують десятки, а то й сотні тисяч доларів. Це неприйнятно”, – упевнений експерт.
Тобто, продовжує він, за мінімальної зарплати по країні в районі 7 тис. гривень, а середньої 12-14 тисяч, керівник того чи іншого підприємства, організації держсектора має отримувати 100-150 грн. Це було б логічно, правильно.
“Як людина, яка здобула три вищі освіти, що захистила кандидатську дисертацію, я розумію, що таке навчання – це серйозні витрати, але й серйозні інвестиції в себе. І вони мають окупатися. І ця окупність має відбиватися для держслужбовців на керівних посадах зарплатою, більшою в рази, ніж їхні підлеглі. Але не в десятки разів, – наголошує Сергій Доротич. — Звичайно, хотілося б, щоб ми всі отримували більше. І тут, знову ж таки, розумно прив’язати зарплату керівників державних установ, підприємств, організацій, міністрів, депутатів, президента – до мінімального рівня зарплат там чи в середньому по країні, але з певним коефіцієнтом (вище, але не більше ніж у 10-. 15 разів). Щоб це не була придумана кимось без жодної підстави ставка. Тоді й чиновник робитиме все, щоб у державі зростав рівень мінімальної зарплати. Таке підсвідоме стимулювання”.
Хайпові заяви у стилі “все пропало, з такими зарплатами всі звільняться!” роблять ті, хто звик жити за рахунок інших у комфорті
Голова профспілки Українська незалежна фундація юристів, голова АО “Кравець та партнери”, адвокат Ростислав Кравець поділився такою думкою:
“Зменшення зарплат чиновників, яке періодично бурхливо обговорюється у соцмережах і не тільки, на час воєнного стану – правильний крок. Навіть Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ) розглядає цю ситуацію як законну та можливу. Тож в обмеженні зарплат чиновників 60-70 тис грн (десятьма мінімальними зарплатами) немає нічого такого, через що варто було б піднімати хайп. Розповіді про те, що великі зарплати запобігають корупції – це міф. І ми не раз бачили підтвердження цього. Я говорив і продовжую, що не високі зарплати є запобіжником від корупції, а правова культура, реально діюча як самостійна гілка влади судова система, демонстрація першими особами держави, що вони прийшли на свої посади реально її розвивати, а не набивати власні кишені”.
Щодо того, чи підуть працювати в держсектор люди, які витратили на своє навчання, у тому числі за кордоном, солідні кошти, то, за словами експерта, не варто плутати бізнес та управління державою. Це дві принципово різні поняття
“Якщо ви вчилися як керувати бізнесом – то й ідіть керувати бізнесом. Якщо ж ви налаштовані та мотивовані розвивати державу, робіть саме це. У багатьох ефективних державах у чиновників – невеликі, але стабільні зарплати з гарним соцпакетом та гарантованою стабільною та високою пенсією. Другий варіант – чиновники мають високі зарплати, але пенсія у них відсутня. Який із цих двох шляхів, якими рухається весь цивілізований світ, вибрати Україні? Я вважаю, що нам найбільше підходить перший. Якщо у чиновників буде невелика, але стабільна зарплата, але гідна пенсійна винагорода, до них буде більше поваги. До того ж це стане стимулом для чиновників залишатися на держслужбі, не брати хабарі, не підривати довіру до держави – і розвивати її. Щоб, коли вони дійшли пенсії, ці пенсії були – і були гідними. Ну, а всі хайпові заяви у стилі “все зникло, з такими зарплатами всі звільняться!” роблять ті, хто звик жити за рахунок інших у комфорті. І не хоче втрачати цей комфорт навіть у воєнний час”, – констатує Ростислав Кравець.