26.09.2023 Президент України Володимир Зеленський підписав закон, а саме Закон України №9185 «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів та інших законодавчих актів України щодо удосконалення видів кримінальних покарань в умовах воєнного стану» (надалі – Закон) . Відповідно до цього Закону до деяких кримінальних правопорушень буде застосовуватись така міра покарання як пробаційний нагляд. Це новий вид основного покарання.
Визначення що ж таке пробаційний нагляд буде надано у статті 591 Кримінального кодексу України. Частиною 1 статті статті 591 Кримінального кодексу України визначено, що покарання у виді пробаційного нагляду полягає в обмеженні прав і свобод засудженого, визначених законом і встановлених вироком суду, із застосуванням наглядових та соціально-виховних заходів без ізоляції від суспільства. Таким чином, це новий вид покарання, яке є фактично альтернативою обмеженню та позбавленню волі особи. Пробаційний нагляд буде застосовуватись до осіб, що вчинили нетяжкі злочини, тобто злочини за які максимальне покарання передбачає не більше 5 років позбавлення волі.
Щодо обов’язків, які суд покладає на особу якій визначено таку міру покарання як пробаційний нагляд, належать:
- обов’язок періодично з’являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації;
- обов’язок повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну свого місця проживання, роботи або навчання
- обов’язок не виїжджати за межі України без погодження з уповноваженим органом з питань пробації.
Також за рішення суду на засудженого можуть бути покладені і інші обов’язки, зокрема:
- обов’язок використовувати електронний засіб контролю і нагляду та проживати за вказаною у рішенні суду адресою;
- обов’язок дотримуватися встановлених судом вимог щодо вчинення певних дій, обмеження спілкування, пересування та проведення дозвілля;
- обов’язок працевлаштуватися або за направленням уповноваженого органу з питань пробації звернутися до органів державної служби зайнятості для реєстрації як безробітного та працевлаштуватися, якщо йому буде запропоновано посаду (роботу);
- обов’язок виконувати заходи, передбачені пробаційною програмою;
- обов’язок пройти курс лікування від наркотичної, алкогольної залежності, розладів психіки та поведінки внаслідок вживання психоактивних речовин або захворювання, що становить небезпеку для здоров’я інших осіб.
Як неодноразово зазначалося спікерами (представниками) влади цей закон покликаний оптимізувати роботу пенітенціарної системи, а також, що саме головне, не відривати особу від суспільства, від звичного образу життя, адже цей вид покарання, як зазначалось раніше, не передбачає ізоляцію особи від суспільства. В даному випадку, слід говорити про той факт, що навіть незначний строк проведений за гратами міняє дану особу докорінно. Більш того, необхідні значні ресурси та час задля ефективної реінтеграції особи після відбування строку назад у суспільство. Тут слід зауважити, що дійсно, відповідно до тих змін, що вносяться пробаційний нагляд покликаний на ефективне, якщо так коректно казати, виховання особи, що вчинила кримінальне правопорушення. Також, слід враховувати той факт, що на остаточне визначення судом покарання впливають багато факторів, які можуть як пом’якшувати так і обтяжувати покарання. У випадку, коли особа всіляко допомагає слідству та визнає провину – призначення такого покарання як пробаційний нагляд є більш ніж адекватно.
З іншого боку, треба звернути увагу на те, за які саме покарання буде призначатися такий вид покарання як пробаційний нагляд. До них відноситься: умисне заподіяння тяжких тілесних ушкоджень у разі перевищення меж необхідної оборони; перевищення заходів, необхідних для затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення; умисне легке тілесне ушкодження; побої та мордування; домашнє насильство; погрози вбивством; зараження вірусом імунодефіциту людини чи іншої невиліковної інфекційної хвороби; зараження венеричною хворобою; ненадання допомоги хворому медпрацівником; насильницьке донорство; експлуатація дітей; примушування до вступу в статевий зв’язок; порушення порядку фінансування політичної партії і передвиборної агітації; ухилення від сплати аліментів; розголошення таємниці усиновлення; перешкоджання професійній діяльності журналістів; грубе порушення законодавства про працю; невиплату зарплати, стипендії, пенсії чи інших установлених законом виплат; порушення недоторканності приватного життя, права на отримання освіти та на безоплатну меддопомогу; крадіжку, грабіж, хуліганство і шахрайство; незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги та благодійних пожертв; підроблення документів; розголошення банківської таємниці; незаконну порубку, перевезення, зберігання і збут лісу;за браконьєрство; публічні заклики до вчинення теракту; наругу над могилою; ввезення, виготовлення, збут і розповсюдження порнографічних предметів; створення або утримання місць розпусти і звідництво; посів або вирощування снотворного маку чи конопель; незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту.
Вивчаючи уважно перелік статей Кримінального кодексу України за які буде передбачено пробаційний нагляд – волею та неволею починаєш задавати собі неприємні питання.
Хоча, сам Закон і передбачає, що пробаційний нагляд може бути застосований тільки за нетяжкі злочини, тобто санкція яких передбачає позбавлення волі не більше ніж на 5 років, все одно залишається деякі сумніви. Зокрема, якщо казати про такі злочини як домашнє насильство, експлуатація дітей, примушування до вступу в статевий зв’язок та інші кримінальні правопорушення (за які буде передбачено новий вид покарання) то в той самий час, коли реінтеграція та виховальні заходи та заходи психологічної допомоги особам, що вчинили кримінальні правопорушення є правильною та необхідною ініціативою для українського суспільства на шляху до європейської інтеграції, все ж викликає питання про ту саму, банальну справедливість для особи, яка є потерпілою в кримінальному провадженні. Адже, наприклад, домашнє насильство або примушування до статевого зв’язку може мати дуже серйозні наслідки для особи, яка стала жертвою таких протиправних дій і чи буде вона себе почувати захищеною, коли особа що завдала їй біль та страждання ходить в ті ж супермаркети, що і вона (особа).
Також, виникає питання, яке підіймається у суспільстві з приводу того чи не буде значних зловживань з боку прокурорів та суддів з приводу можливості призначення більш м’якого покарання. Україна за свої 32 роки бачила багато необхідних та правильних ініціатив, але не всі з них працювали (працюють) через те, що це передбачали законодавці.
Як підсумок можна зазначити наступне. Українське суспільство (як наслідок українська влад), як ціле, так і індивідуально все більше починає мислити у довгостроковій перспективі, введення пробаційного нагляду, на мою думку є тому підтвердження. Адже вчинення злочину хоч і є неприйнятним, але все ж обставини вчинення, тяжкість суспільно-небезпечних наслідків та поведінка особи, що вчинила злочин відіграють значну роль у призначенні остаточної міри покарання. Тому введення пробаційного нагляду і тих обов’язків, які покладаються на особу є позитивною зміною в частині виховання та її відносне безболісне подальше перебування в суспільстві як його (суспільства) ефективного члена, тобто людини, що продовжує працювати та сплачувати податки.
З іншого боку, нам не слід заграватися у лібералізацію, адже українське суспільство, хоча і на шляху до цього, але все ще відстає від правової культури та правої свідомості Європи. Також думаючи про виховання та реінтеграцію особи до суспільства нам не слід забувати для чого ж все ж таки існує Кримінальний кодекс та його основне завдання — захист прав і свобод людини і громадянина, власності, громадського порядку та громадської безпеки, довкілля, конституційного устрою України від кримінально-протиправних посягань.
Закон набере чинності через 6 місяців – 28.03.2024.
Адвокат, Антон Сідяк