З юридичного погляду до нинішнього рішення виникає чимало запитань.
Президент України Володимир Зеленський підтвердив інформацію про позбавлення громадянства Медведчука, Козака, Деркача та Кузьміна (всі з ОПЗЖ, усі знаходяться поза межами нашої країни). За його словами, “якщо народні обранці обирають службу не народу України, а вбивцям, які прийшли в Україну, то наші дії будуть відповідними”. Про що говорять такі дії? Чому зроблено це саме зараз?
Портал “Коментарі” із цими питаннями звернувся до експертів.
Позбавляти громадянства цих людей варто було від початку широкомасштабного російського вторгнення, а то й раніше
Політолог, директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала розмірковує так:
“Прийняття такого рішення лише зараз виглядає дивним. Позбавляти громадянства цих людей слід було із самого початку широкомасштабного російського вторгнення, якщо не раніше”.
Але, як кажуть, краще пізніше, ніж ніколи, зазначає експерт.
При цьому, зізнався Віталій Бала, позбавляти громадянства Медведчука та Ко тільки зараз більше схоже на певний піар-хід чинної влади, ніж на реальне бажання якось покарати цих людей.
Позбавлення українського громадянства Медведчука, Козака, Деркача та Кузьміна більше політичного рішення влади, ніж юридичне
Голова профспілки Українська незалежна фундація юристів, голова АО “Кравець і партнери”, адвокат Ростислав Кравець зазначає, що в суспільстві дозрів запит на притягнення всіх депутатів ОПЗЖ до відповідальності, на виключення їх із Верховної Ради (що не укладається, наголошує він, у рамках чинного законодавства). Саме тому він вважає позбавлення українського громадянства Медведчука, Козака, Деркача та Кузьміна більш політичним рішенням чинної влади, аніж юридичним.
До того ж, продовжує експерт, ми бачимо, що партія влади використовує депутатів із ОПЗЖ для проштовхування за їх допомогою необхідних законів чи призначень. Так, саме за їхньої підтримки вдалося обрати членів Вищої ради правосуддя від парламенту, а також підтримано резонансну “містобудівну реформу”.
“З юридичного погляду до нинішнього рішення виникає чимало запитань. Так, Україна, у зв’язку з позбавленням зазначених осіб громадянства (що подається як якесь покарання), втрачає можливість їхнього кримінального переслідування за низкою звинувачень. У тому числі у підтримці агресії РФ, у незнаходженні їх на території України, у держзраді. Плюс – ми втрачаємо можливість їхньої екстрадиції. Якби вони були громадянами України – одна справа, а так… Зрозуміло, що на момент вчинення тих чи інших правопорушень вони були громадянами України. Але тут теж виникне питання – у який момент ми про це дізналися, що стало підставою для припинення громадянств цих осіб (їх незаконні дії щодо безпосереднього суверенітету та територіальної цілісності нашої держави – чи наявність у них іншого громадянства). Виходить, що такого роду рішеннями ми самі собі наступаємо на горло, заважаючи притягти зазначених осіб до кримінальної відповідальності”, – констатує Ростислав Кравець.