У Кабміні готуються скасувати трудові книжки. Намір озвучено не вперше. Ще в 2015 році уряд обговорював це норму, потім в 2017 році в Пенсійному фонді пропонували ввести замість неї електронний документ. Обидві ініціативи нічим не закінчилися, але тепер до ідеї знову повернулися.
Міністр Кабінету міністрів Дмитро Дубілет повідомив, що 9 жовтня запускають в роботу законопроект про скасування трудових та супутні акти Кабміну.
Що відомо про скасування трудових?
Поки що інформація лаконічна. Дмитро Дубілет вказав на чотири аспекти, які вважав важливими.
Перший — в електронних реєстрах є вся інформація про стаж працюючих українців з 2000 року. Нараховуючи пенсії та виплати, враховують цю інформацію, і в трудовій книжці (ТК) немає необхідності. Відповідно, українець не буде зобов’язаний подавати її при працевлаштуванні.
Другий аспект — інформація про страховий стаж, доступ до якої вже є. Отримати її можна на сайті Пенсійного фонду в особистому кабінеті за наявності електронного цифрового підпису. Уточнення від міністра: до відмови від трудової, крім ЕЦП хочуть додати можливість отримати інформацію через систему BankID. Зараз до неї підключені вісім банків. Якщо роботодавець запросить інформацію у працівника, той отримає виписку з реєстру з QR-кодом. По ньому й можна буде перевірити дані.
Третій аспект стосується стажу до 2000 року. До цього моменту електронного обліку не було, стаж був трудовим, а не страховим. Підтвердити його можна або записом в ТК, або звернувшись до роботодавця. У Кабміні кажуть, що додати цю інформацію в свою «особисту справу» працівник зможе сам або це зробить працедавець.
Четвертий аспект — ТК скасовують, але не забороняють. Стежити за нею, зберігати, просити проставляти штампи можна буде, але це стане необов’язковим.
Зараз Верховна Рада працює над проектом нового трудового кодексу. Можливо, в ньому вже не буде норми про трудову книжку. Але в чинному Кодексі законів про працю (ст.48) саме ТК — основний документ про трудову діяльність.
У чому переваги?
Маючи намір скасувати трудові в 2015 році, в Мінекономрозвитку озвучили економію для роботодавців: близько 500 млн грн на рік. Крім того, після скасування ТК відімруть штрафні санкції за порушення в організації обліку, заповнення, зберігання.
Скасування ТК влаштує й працівників як мінімум з двох причин. Перша — уявна причина звільнення, яку може вказати в книжці у відповідній графі роботодавець. Її можна оскаржити в суді, але навіть виправлена вона залишиться в ТК і може збентежити нового роботодавця. Друга — невидача трудової протягом трьох днів після звільнення як спосіб тиску на людину. Такий термін видачі передбачено трудовим законодавством, але роботодавці не завжди його дотримуються.
У чому складність?
Стаж до 2000 року. До 1 липня 2000 року інформація про трудовий стаж фіксувалася на паперових носіях. З цієї дати Пенсійний фонд почав вести персоніфікований облік, а в 2004 році з’явилося поняття страхового стажу. Якщо до цього для нарахування пенсії важливий був термін фактичної роботи, то після 2004 року він підтверджується виплатами на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування.
Трудова книжка — один з паперових носіїв з інформацією про трудовий стаж до 2000 року, тобто до старту персоніфікованого обліку. Якщо відомості в ній неточні або відсутні, але до 2000 рю людна працювала, вона може підтвердити стаж іншими документами. Список вказано в постанові Кабміну: довідки з підприємства, виписки з наказів, рахунки та відомості на зарплату, трудові договори та угоди, показаннями свідків і т. д.
Підтверджуючи стаж для нарахування пенсії, маса людей стикалася з проблемою пошуку інформації. Але й після скасування трудової практично нічого не зміниться: все одно стаж потрібно буде підтвердити. Це аргумент на користь того, що вже необов’язкові книжки все одно варто зберігати.
«Книжки з прицілом на майбутнє можна скасовувати, але не повністю. Наприклад, мені, щоб довести стаж, ТК потрібна. Я починав працювати в 1981 році, коли ніякої бази не було, — каже директор Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. — Коли потрібно буде підрахувати стаж, звідки я принесу довідку? З підприємства, якого вже не існує? А є люди, які працювали в різних куточках СРСР й такі довідки теж не зможуть принести. Нашу базу почали вести з 2000 р, а точно — з 2003 р. Отже. тільки тим, хто почав працювати після 2003 року ТК не потрібна».
Звільнення, заохочення і посада. У ТК крім інформації про зарахування на роботу, повинна бути вказана й причина звільнення з посиланням на статтю КЗпП. Звичайно, найпоширеніші — «за власним бажанням» і «за згодою сторін». Але й інші зустрічаються, і цю інформацію важливо знати новому наймачу.
За інструкцією, в трудову вносять інформацію про державні нагороди та відзнаки, заохочення за успіхи в роботі. Не розписують тільки регулярні премії. Якщо для маси офісних співробітників ця інформація не важлива, то для лікарів, вчителів, держслужбовців і багатьох інших це важливо при подальшому працевлаштуванні.
«Тут ми вже відходимо від пенсійних справ і рухаємося до питання людського ресурсу, — говорить Охріменко. — Людина влаштовується на роботу, заповнює анкету, проходить тести і тоді або попросять характеристику з попереднього місця роботи, або зв’язуються з попереднім керівником. Нормальний співробітник може сказати, де він працював, чим займався і хто був його начальником, а далі йде перевірка. Адже буває ситуація: людина звільняється зі скандалом, але щоб не зв’язуватися в ТК пишуть «за власним бажанням».
Практика подачі резюме та перевірки претендента на місце — нормальна для ринку праці в усьому світі. Щоправда в Україні є свої нюанси: в деяких випадках заохочення і посада впливають на коефіцієнт при нарахуванні пенсії. Тобто без трудової та в тому випадку, якщо даних не буде в реєстрі, це потрібно буде підтверджувати додатково.
Захист даних. ТК — це не документ суворої звітності. Її можна купити де завгодно, підробити записи та ввести в оману якщо не Пенсійний фонд та органи соцзахисту, то роботодавця. Але й відмовлятися від книжки потрібно після появи в реєстрі повної, зручної та безпечної інформації.
«Я підтримую скасування паперової форми трудових книжок і переведення всього в електронну форму. Але у відповідному законі має бути передбачено, що інформація в реєстрі повинна бути належним чином захищена, — каже адвокат Ростислав Кравець. — Повинні зберігатися кілька копій, щоб можна було перевірити автентичність інформації та люди не страждали, якщо якимось вірусом її буде пошкоджено. Особливо це важливо з урахуванням особи реформатора. ПриватБанк, в якому працював Дмитро Дубілет, для того, щоб не повертати вклади кримським вкладникам, просто відключив систему «Приват24″. Заявили, що інформація відсутня або пропала, а сервери знаходяться в Криму. У випадку з підтвердженням стажу, як бути, якщо ви захочете довести, що десь працювали, а сервер буде відключений? Крім того , в наші реєстри весь час вносяться зміни: майно пропадає, рейдери захоплюють, незрозумілі особи з незрозумілими ключами втручаються в роботу. Якщо в даному випадку не буде захисту, ризики занадто великі».