У цьому пості хочу викласти правову і моральну сторону відносин між споживачами і виробниками.
Людина стає споживачем задовго до того, як вимовляє своє перше слово, вона з народження споживає смачне дитяче харчування, носить памперси, спить в ліжечку…
Кожен з нас стає споживачем кілька разів на день, тому з впевненістю можна говорити про те, що ми з Вами живемо у суспільстві споживачів.
Яким є головне бажання споживача? Звісно, отримати якісний товар або послугу за розумні гроші. Більше того, споживач готовий преплачувати аби лише отримати бажане, отримати сервіс найвищої проби.
Власне сервіс і якість є тим каменем спотикання, який не дозволяє споживачам отримати бажане. Особливо гостро це питання постало в Україні, яка хоч і рухається в напрямку до європейських стандартів, але дуже і дуже повільно.
Наш час — це доба інтернет-магазинів і хто б що не говорив, але все більші і більші обсяги торгівлі здійснюються шляхом електронної комерції. З однієї сторони купувати товари в Інетрнеті швидко і зручно, з іншої — нас підстерігають низька якість, недостовірна інформація про товар…
Звертаю Вашу увагу, що розмір інтернет-магазину не обов’язково буде гарантією якісного і надійного товару. Більше того, саме політика одного з найбільших інтернет-магазинів України щодо дотримання прав споживачів, підштовхнула мене до написання цього посту.
Отже, хочу дати кілька рекомендацій для споживачів, які купуючи товар в інтернет-магазині, зіткнулися з проблемою невідповідної якості.
Насамперед варто зазначити, що в більшості випадків товар є пошкодженим ще до моменту його отримання споживачем, тобто недолік виник або з вини виробника/продавця, або з вини перевізника товару. Та й кількість людей, які свідомо знають, що недолік виник з їх вини і звертаються з вимогами про захист своїх прав, значно менша, ніж людей, які дійсно щиро відстоюють своє порушене право.
Виходячи з принципу захисту більш слабкої сторони, українське законодавство, а саме Закон України «Про захист прав споживачів», стоїть на стороні споживача. Згідно вказаного нормативно-правового акту споживачі мають право на належну якість продукції та обслуговування, на безпеку продукції та ін. По суті ці положення є основою всіх Ваших прав, як споживача, всі інші норми і ваші дії будуть лише спрямовані на їх досягнення.
Купуючи товар і інтернет-магазині, завжди пам’ятайте, що у разі неналежної якості товару або невідповідності його умовам договору купівлі-продажу, Ви маєте право на протязі 14 днів обміняти його на аналогічний. Наголошую на тому, що у разі, коли Ви купили товар в інтернет-магазині і отримали його поштою, 14-денний термін відраховується саме з моменту отримання товару.
Окрім того, слід зазначити, що не всі товари підлягають обміну. Зокрема існує перелік товарів, що не підлягають обміну, який затверджується Кабінетом Міністрів України.
Не забувайте, що обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики. Тому, коли купив новий телефон краще не відразу колоти ним горіхи.
Ще одна порада. Якщо Ви купили електронну техніку і на протязі 14 днів виявили недоліки, відразу несіть її в магазин і замінюйте (або повертайте і отримуйте назад гроші). Не «купуйтеся» на гарантійний ремонт, сервісне обслуговування і інше. Ви маєте право на протязі 14 днів обміняти товар і крапка.
Обов’язково зберігайте касовий або товарний чек, оскільки це один з обов’язкових елементів аби обміняти товар. Згідно ст. 9 Закону про захист прав споживачів, обмін товару належної якості провадиться, якщо збережено розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
14 днів не такий вже і великий термін, тому часто трапляється так, що ти помічаєш недоліки вже після спливу цього строку, але засмучуватися не потрібно. Для багатьох товарів встановлений гарантійний строк, тобто строк, протягом якого виробник бере на себе зобов’язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції.
Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію, на етикетці або в будь-якому іншому документі (найчастіше, це гарантійний талон).
Навіть якщо на товар не встановлений гарантійний строк, законодавство надає можливість споживачу пред’явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років, а стосовно об’єкта будівництва — не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві.
Які ж права має споживач у разі виявлення недоліків товару в рамках гарантійного строку?
Закон України «Про захист прав споживачів» надає можливість споживачу у разі виявлення недоліку протягом гарантійного строку звернутися з вимогою про:
1) пропорційне зменшення ціни;
2) безоплатний гарантійний ремонт;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару
Закон встановлює, що споживач має право пред’явити одну з цих вимог, а в разі його невиконання — заявити іншу вимогу.
Але от, якщо протягом гарантійного терміну були виявлені істотні недоліки або фальсифікація товару, то в цьому випадку споживач вже вибирає:
1) розірвати договір і повернути сплачені за нього гроші;
2) замінити товар на такий самий або на аналогічний, з числа наявних.
При цьому у виникненні суттєвих недоліків повинен бути винен виробник (продавець, виконавець), а для їх підтвердження, швидше за все, доведеться провести експертизу.
Роз’яснюючи питання істотного недоліку, звернемося до визначення, яке міститься у тому ж Законі України «Про захист прав споживачів». Зокрема, істотний недолік — недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:
а) він взагалі не може бути усунутий;
б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;
в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.
Простими словами, істотним є недолік, який усуває можливість використання товару за призначенням (холодильник не охолоджує) і він не був усунений внаслідок проведення ремонту, ну і звісно, такий недолік виник з вини виробника.
Ще раз звертаємо Вашу увагу, що обмін або повернення товару можна вимагати лише у випадку, якщо поломка сталася не з вашої вини і її хоча б один раз намагалися усунути.
Важливим моментом є те, що всі вищевказані вимоги споживача розглядаються лише після пред’явлення розрахункового документа (засвідчує факт продажу і дату продажу, видається при покупці), а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк — технічного паспорта чи іншого документу, що його замінює, з відміткою про дату продажу.
Також моя Вам порада, всі вимоги направляйте у письмовому вигляді для того, щоб у майбутньому, коли справа дійде до суду, у Вас були належні докази того, що спір існує і Ви вже використали надані законодавством досудові способи захисту своїх прав. Це буде надійне обґрунтування того, що Ви праві і боретеся за своє право!
Завершуючи юридичну частину, хочу розповісти Вам три важливі «секрети».
По-перше, доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю, виробнику, сервісному центру для обміну, ремонту та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника, сервісного центру.
По-друге, гарантійний ремонт повинен бути проведений протягом 14 днів з дати пред’явлення вимоги (або за згодою сторін в інший строк). Жирний плюс для споживача, те що за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка в розмірі 1% вартості товару.
По-третє, при продажі деяких товарів, в тому числі мобільних телефонів, холодильників, комп’ютерів, Кабінет Міністрів України зобов’язує продавця і виробника створювати так званий обмінний фонд товарів, з якого за письмовою вимогою споживача йому надається на час ремонту (з доставкою!) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації). За кожний день затримки виконання цієї вимоги та за кожний наступний після чотирнадцятого день споживачеві виплачується неустойка в розмірі 1 % від вартості товару. Список товарів, якими можна користуватися, навіть коли вони знаходяться в ремонті, можна побачити за посиланням.
Нарешті розібравшись зі всіма цими юридичними тонкощами захисту наших «споживацьких» прав, хочу звернути Вашу увагу ось на яку думку.
Кожного дня ми не лише є споживачами, ми ще є і виробниками товарів або виконавцями послуг. Кожного дня хтось з нас пече хліб, хтось складає автомобілі, хтось надає юридичні послуги…
У світі діє принцип: «я їм хліб, який приготував ти, а ти користуєшся моїми юридичними послугами». Отож, коли ми виконуємо свою роботу пам’ятаймо, що ми її виконуємо для таких же споживачів як ми з Вами, які хочуть хорошу якість і гідний сервіс.
Перед тим, як погано виконувати свою роботи подумайте, чи хотіли б Ви, щоб Вам продали неякісний товар або надали неякісну послугу?
Поважаймо себе і інших, ставмося до інших так, як хочемо, щоб ставилися до нас!
Юрист, Адвокатської компанії Кравець і партнери
Марк Копанчук